Ogólne zasady zaliczenia projektów

by Paweł Pięta published 2019/01/18 05:09:00 GMT+1, last modified 2024-04-04T15:01:32+01:00
  1. Najpóźniej do drugich zajęć student zobowiązany jest do założenia konta na Platformie Moodle i zapisania się na przedmiot z użyciem klucza podanego przez prowadzącego.
  2. Projekty mogą być wykonywane pojedynczo lub w zespołach maksymalnie 3-osobowych.
  3. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zgodnie z Regulaminem studiów w Politechnice Świętokrzyskiej (zwanym dalej Regulaminem studiów), nieobecność studenta, nawet usprawiedliwiona, na więcej niż 1/3 liczby zajęć, może stanowić podstawę do niezaliczenia tych zajęć. Spóźnienie się na zajęcia powyżej 15 min może zostać potraktowane jako nieobecność.
  4. Nieobecność można usprawiedliwić jedynie na pierwszych zajęciach po nieobecności, zgodnie z przepisami widniejącymi w Regulaminie studiów. Przyczyny nieobecności nieprzewidziane w Regulaminie studiów muszą być zgłaszane przed nieobecnością (osobiście lub drogą mailową). Wyjaśnienia składane w późniejszym terminie nie będą brane pod uwagę.
  5. Usprawiedliwioną nieobecność można odrobić w terminie jednego miesiąca od nieobecności, odbywając zajęcia z inną grupą projektową z tego samego przedmiotu. W szczególnych przypadkach, po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym, możliwe jest odrobienie zajęć z grupą z innego przedmiotu. Nieobecność na zajęciach z rozliczeniem kamienia milowego należy odrobić niezwłocznie, np. w ramach konsultacji z prowadzącym, jednakże nie później niż podczas kolejnych zajęć.
  6. Jeden temat może być realizowany w grupie projektowej tylko i wyłącznie przez jeden zespół.
  7. Tematy projektów można wybierać z listy przygotowanej przez prowadzącego (jeśli taka istnieje), albo zaproponować własny, który przed zatwierdzeniem musi zostać omówiony z prowadzącym.
  8. Zespoły i tematy projektów muszą zostać wybrane najpóźniej podczas drugich zajęć w semestrze. Przyjmowane są także zgłoszenia drogą mailową (zgodnie z zasadami komunikacji drogą elektroniczną). Niespełnienie powyższego warunku skutkuje niezaliczeniem zajęć.
  9. W trakcie semestru nie ma możliwości zmiany tematu projektu ani składu zespołu.
  10. Projekty mogą być wykonywane zarówno w systemie operacyjnym Linux, jak i Windows. Multiplatformowość może być dodatkowym atutem branym pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej.
  11. Implementacja projektu ma być oparta o harmonogram kamieni milowych. Każdy zespół musi opracować taki harmonogram i przedstawić go prowadzącemu najpóźniej podczas drugich zajęć oraz wysłać go na Platformie Moodle (zgodnie z zasadami komunikacji drogą elektroniczną). Niespełnienie powyższego warunku skutkuje niezaliczeniem zajęć albo ograniczeniem maksymalnej oceny końcowej, o czym decyduje prowadzący. Prace wymienione w harmonogramie powinny zostać podzielone na trzy etapy:
    • I kamień milowy,
    • II kamień milowy,
    • obrona projektu.
    W ramach ostatniego etapu obowiązkowo należy wyszczególnić wykonanie sprawozdania z projektu oraz dokumentacji technicznej kodu źródłowego (patrz pkt 14). Dokument powinien również zawierać takie informacje jak: nazwa uczelni, kierunek studiów, rok, semestr, skład zespołu, nazwa przedmiotu, temat projektu, itp.
  12. Postęp prac nad projektem zostanie w trakcie semestru dokładnie skontrolowany i oceniony dwa razy. Ma to na celu rozliczenie studentów z wykonania prac zaplanowanych na poszczególne kamienie milowe. Terminy tych rozliczeń zostaną zakomunikowane przez prowadzącego podczas zajęć lub wskazane w kursie na Platformie Moodle. Nierozliczenie się z któregoś z kamieni milowych obniża ocenę końcową o jeden stopień. Nierozliczenie się z obu kamieni milowych skutkuje oceną 2.0 w I terminie. Wówczas o zaliczenie będzie można ubiegać się dopiero w II terminie. Kamień milowy zrealizowany w niezadowalającym stopniu lub niezgodnie z harmonogramem obniża ocenę końcową o pół stopnia (dopuszczalne są tylko nieznaczne odstępstwa od harmonogramu). Do koordynowania bieżących prac w projekcie polecane jest wykorzystanie narzędzia Trello (przykładowa tablica Kanban, na której można się wzorować, znajduje się tutaj).
  13. Do każdego kamienia milowego należy przygotować podsumowanie w formacie PDF, w treści którego znajdą się:
    1. nagłówek (nazwa uczelni, kierunek studiów, rok, semestr, skład zespołu, nazwa przedmiotu, temat projektu, numer kamienia milowego),
    2. wypunktowane wszystkie prace wykonane w ramach danego kamienia milowego,
    3. wypunktowane wszystkie prace, których nie udało się wykonać, a które zostały zaplanowane dla danego kamienia milowego,
    4. wypunktowane wszystkie prace, które zostaną wykonane w ramach kolejnego kamienia milowego (lub do obrony projektu).
    Podsumowanie należy wysłać do prowadzącego na Platformie Moodle (zgodnie z zasadami komunikacji drogą elektroniczną) w terminie tam wskazanym (zazwyczaj kilka dni przed terminem rozliczenia kamienia milowego). Cząstkowych rezultatów projektu nie należy wysyłać, a jedynie zaprezentować je podczas zajęć. Niewysłanie podsumowania skutkuje nierozliczeniem się z danego kamienia milowego.
  14. Pod koniec semestru wraz z projektem należy oddać:
    1. sprawozdanie w formacie PDF, w treści którego znajdą się:
      1. nagłówek (nazwa uczelni, kierunek studiów, rok, semestr, skład zespołu, nazwa przedmiotu, temat projektu),
      2. opis tematyki projektu,
      3. użyty język programowania, biblioteki, IDE, OS itp.
      4. instrukcja kompilacji/uruchomienia, opis działania i instrukcja obsługi,
      5. zrzuty ekranu z przykładowym zadziałaniem,
      6. podział prac pomiędzy poszczególnych członków zespołu,
      7. opis użytych algorytmów i najważniejszych fragmentów implementacji,
      8. krótkie podsumowanie (np. czego nie udało się zrealizować, co można poprawić, możliwe kierunki rozwoju projektu itp.),
    2. dokumentację techniczną kodu źródłowego (w formacie HTML lub PDF) wygenerowaną (w zależności od użytego języka programowania) np. programem Doxygen albo Javadoc itp.
    Brak dowolnej z powyższych rzeczy obniża ocenę końcową o pół stopnia. Brak wszystkich wymienionych wyżej rzeczy obniża ocenę końcową o jeden stopień.
  15. Ocena w I terminie wystawiana jest najpóźniej podczas ostatnich zajęć w semestrze, kiedy to projekt musi zostać zaprezentowany i obroniony. Obrona ma na celu sprawdzenie znajomości kodu źródłowego oraz zagadnień teoretycznych związanych z tematyką projektu.
  16. Warunkiem przystąpienia do obrony projektu jest jego wcześniejsze wysłanie na Platformie Moodle do prowadzącego (wraz ze sprawozdaniem i dokumentacją kodu źródłowego oraz zgodnie z zasadami komunikacji drogą elektroniczną) w terminie ustalonym na zajęciach lub opublikowanym na Platformie Moodle.
  17. Dla osób, które nie uzyskają zaliczenia w I terminie, zostanie zorganizowany II termin zaliczenia podczas sesji egzaminacyjnej, a następnie III termin w sesji poprawkowej.
  18. Plagiaty nie będą tolerowane! Stwierdzenie podobieństwa projektu do innego (także z lat wcześniejszych) może skutkować brakiem zaliczenia przedmiotu bez możliwości poprawy.
  19. Szczegółowe zasady zaliczenia projektu (jeśli takie występują) znajdują się na stronie danego przedmiotu. Szczegółowe zasady mają pierwszeństwo przed ogólnymi.
  20. Pozostałe zasady definiuje Regulamin studiów.