Instrukcja 4

by Paweł Paduch published 2018/12/07 11:59:00 GMT+1, last modified 2024-10-01T18:40:31+01:00
Instrukcja do laboratorium .Net WatiHandles
  1. Wstęp
    Na dzisiejszych zajęciach będziemy mieli do czynienia z mechanizmami synchronizacyjnymi klasy WaitHandle
    • AutoResetEvent
    • ManualResetEvent
  2. Liczby pseudolosowe (1 pkt)
    • Pobrać zamieszczoną początkową solucję . Można też tworzyć projekty i wklejać poniższe kody. 
    • Rozpakować do swojego katalogu roboczego z projektami Visual Studio
    • Otworzyć solucję (plik DotNet2.sln) lub z poziomu Visual Studio (Ctrl+shift+O)
    • W pliku Program.cs Tworzone są wątki typu "konsument" oraz jeden wątek typu "producent"
    • using System;
      using System.Collections.Generic;
      using System.Linq;
      using System.Text;
      using System.Threading;
      using System.Threading.Tasks;
      
      namespace ProducentKonsument
      {
          class Program
          {
              
              static int licznik = 0;
              static readonly int liczbaWatkow = 10;
              static readonly int liczbaIteracji = 10;
      
      
              static void Main(string[] args)
              {
                  List<Thread> watkiKonsument = new List<Thread>();
                  //Random rand = new Random(); //random wspólny
                  for (int i = 0;i<liczbaWatkow;i++)
                  {
                      var konsument = new Thread(() =>
                      {
                          //lokalny random z seedem opartym na czasie
                          Random rand = new Random();
                          //lokalny random z seedem opartym na ID (ale ID za każdym uruchomieniem będą takie same)
                          //Random rand = new Random(Thread.CurrentThread.ManagedThreadId); 
                          //Lokalny random oparty na kombinacji ID i czasu
                          //Random rand = new Random(Thread.CurrentThread.ManagedThreadId+(int)DateTime.Now.Ticks);
      
                          for (int j = 0; j < liczbaIteracji; j++)
                          {
                              var czasUspienia = rand.Next(1000);
                             // Console.Write($"{czasUspienia} ");
                             Console.Write("{0}",czasUspienia);
                              Thread.Sleep(czasUspienia);
                              //Console.WriteLine($"[{licznik}] ");
      Console.WriteLine("[{0}] ",licznik); } }); watkiKonsument.Add(konsument); konsument.Start(); } Thread watekProducent = new Thread(() => { Random randPiszacy = new Random(Thread.CurrentThread.ManagedThreadId); try { while (true) { Thread.Sleep(randPiszacy.Next(100)); Interlocked.Increment(ref licznik); } } catch (ThreadInterruptedException) { Console.WriteLine("\nWątek piszący został zakończony"); } }); watekProducent.Start(); foreach (var watek in watkiKonsument) { watek.Join(); } watekProducent.Interrupt(); watekProducent.Join(); Console.WriteLine("To już jest koniec, naciśnij ENTER..."); Console.ReadLine(); } } }
    • Wszystkie wątki korzystają ze wspólnej zmiennej licznik. Producent zapisuje kolejne liczby konsumenci te liczby odczytują.  Uruchomić program i zobaczyć jak działa. Jest tu wiele niepokojących rzeczy. 
      • Po pierwsze. Generowanie liczb pseudolosowych w kilku wątkach wygląda identycznie. Zakomentuj lokalny Random z seedem opartym na czasie (domyślny konstruktor tak robi). 
        Odkomentuj lokalny Random z seedem opartym na Id wątku. 
        Można też przetestować Random globalny. Jakie są różnice w generowanych liczbach? 
        Tutaj uwaga! Pomimo pozornego zadziałania globalnego randoma istnieje niebezpieczeństwo "popsucia" go przez współbieżność. Random nie jest thread safe i może zacząć generować same zera.
      • Po drugie brak synchronizacji powoduje dublowanie i gubienie liczb wypisywanych przez konsumentów.

  3. Zastosowanie WaitHandles (1 pkt.)
    • Zadeklaruj dwa obiekty klasy EventWaitHandle
      • static EventWaitHandle pisanie = new AutoResetEvent(true);
      • static EventWaitHandle czytanie = new AutoResetEvent(false);
    • Użyj powyższych obiektów do zsynchronizowania  pisania i odczytywania tak by klienci wypisywali kolejne unikalne liczby
  4. Użycie ManualResetEvent (1 pkt.) 
    • ManualResetEvent różni się tym, że po wywołaniu WaitOne EventWaitHandle nie zamyka się i trzeba go zamknąć ręcznie przez Reset(); 
    • Zamień EventWaitHandle pisanie i czytanie na odpowiedniki ManualResetEvent dodając wywołanie metod Reset() zaraz po wywołaniu WaitOne().
    • Zaobserwuj działanie aplikacji. 
    • Co można zrobić by użyć ManualReset tak by aplikacja działała jak przy AutoReset? Zaimplementuj swój pomysł i sprawdź działanie.

  5. Spotkania (0,1 pkt.)
    • Utworzyć nowy projekt Spotkania
    • Wkleić poniższy kod
    • using System;
      using System.Collections.Generic;
      using System.Linq;
      using System.Text;
      using System.Threading.Tasks;
      using System.Threading;
      
      namespace Spotkania
      {
          class Program
          {
              private static readonly EventWaitHandle wh1 =  new EventWaitHandle(false, EventResetMode.AutoReset);
              private static readonly EventWaitHandle wh2 =  new EventWaitHandle(false, EventResetMode.AutoReset);
              private static readonly int liczbaIteracji = 5;
              private static Random rand = new Random();
      
              static void Main(string[] args)
              {
                  var watek1 = new Thread(() =>
                  {
                      for (int i = 0; i < liczbaIteracji; i++)
                      {
                          Thread.Sleep(rand.Next(2000));
                         // WaitHandle.SignalAndWait(wh1, wh2);
                          Console.WriteLine("tadam wątek 1 iteracja " + i);
                      }
                  });
                  var watek2 = new Thread(() =>
                  {
                      for (int i = 0; i < liczbaIteracji; i++)
                      {
                          Thread.Sleep(rand.Next(2000));
                        //  WaitHandle.SignalAndWait(wh2, wh1);
                          Console.WriteLine("tadam wątek 2 iteracja " + i);
                      }
                  });
                  watek1.Start();
                  watek2.Start();
                  watek1.Join();
                  watek2.Join();
                  Console.WriteLine("To jest już koniec. Naciśnij ENTER...");
                  Console.ReadLine();
              }
          }
      }
      
    • Uruchomić
    • Odkomentować SignalAndWait 
    • Uruchomić ponownie

  6. WaitHandles (1 pkt.)
    • Utworzyć nowy projekt konsolowy SynchroWait 
    • Przekopiować poniższy kod
    • using System;
      using System.Collections.Generic;
      using System.Threading;
      
      namespace SynchroWait
      {
          class Program
          {
      
              static List<Thread> watki = new List<Thread>();
              static readonly int liczbaIteracji = 5;
              static readonly int liczbaWatkow = 10;
              static Random rand = new Random();
              
              static void Main(string[] args)
              {
                  for (int i = 0; i < liczbaWatkow; i++)
                  {
                      var watek = new Thread((o) =>
                          {
                              int nrWatku = (int)o;
                              Thread.Sleep(rand.Next(1000));
                              //Console.WriteLine($"Wątek nr {nrWatku} wystartował");
                              Console.WriteLine("Wątek nr {0} wystartował",nrWatku);
                              for (int j = 0; j < liczbaIteracji; j++)
                              {
                                  
                                 // Console.WriteLine($"Wątek nr {nrWatku} pracuje w iteracji nr {j}");
                                  Console.WriteLine("Wątek nr {0} pracuje w iteracji nr {1}",nrWatku,j); 
      Thread.Sleep(rand.Next(1000)); } Thread.Sleep(rand.Next(1000)); //Console.WriteLine($"Wątek nr {nrWatku} zakończył działanie"); Console.WriteLine("Wątek nr {0} zakończył działanie",nrWatku); }); watki.Add(watek); watek.Start(i); }

      Console.WriteLine("---------------- Doczekaliśmy się pierwszego -----------------");

      Console.WriteLine("---------------- Doczekaliśmy się wszystkich -----------------");
      foreach (var w in watki) { w.Join(); } Console.WriteLine("To już jest koniec, naciśnij ENTER..."); Console.ReadLine(); } } }
    • Uruchomić
    • Użyć mechanizmów WaitHandle tak by napis Doczekaliśmy się pierwszego wyświetlony był po zakończeniu pracy jednego z wątków (nie po zakończeniu wątku). 
    • Użyć mechanizmów WaitHandle tak by napis Doczekaliśmy się wszystkich wyświetlony był po zakończeniu  pracy (koniec wątków nie jest wymagany) wszystkich wątków.
  7. Mutex, Semaphore, Lock (0,9 pkt)
    • Dodać nowy projekt konsolowy Muteksy
    • Przekleić poniższy kod
    • using System;
      using System.Collections.Generic;
      using System.Threading;
      
      namespace Muteksy
      {
          class Program
          {
              static List<Thread> watki = new List<Thread>();
      
              static readonly int liczbaIteracji = 10000;
              static readonly int liczbaWatkow = 100;
              
              static int licznik = 0;
      
              static void Main(string[] args)
              {
      
                  for (int i = 0; i < liczbaWatkow; i++)
                  {
                      var watek = new Thread((o) =>
                      {
                          int nrWatku = (int)o;
                         
                          for (int j = 0; j < liczbaIteracji; j++)
                          {
                                  licznik++;
                          }
      
                      });
                      watki.Add(watek);
                      watek.Start(i);
                  }
      
      
                  foreach (var w in watki)
                  {
                      w.Join();
                  }
                  Console.WriteLine("Licznik: {0}",licznik);
                  Console.WriteLine("To już jest koniec, naciśnij ENTER...");
                  Console.ReadLine();
              }
          }
      }
      
    • Zsynchronizować dostęp do zmiennej licznik za pomocą locka, mutexa, semafora i semafora slim.
    • Za pomocą Stopwatch zmierzyć czas wykonania wszystkich wątków bez synchronizacji oraz z kolejnymi synchronizacjami lockiem, mutexem i semaforem. 

  8. Oczywiście pamiętamy o sprawozdaniu